Jana Pendapatan

Friday 16 August 2013

SINGAPURA: MFA gesa ambil langkah keselamatan

KEMENTERIAN Ehwal Luar (MFA) menasihatkan warga setempat menangguhkan rancangan ke Mesir kecuali jika ada urusan penting, setelah presiden dan pemerintah Mesir mengisytiharkan perintah darurat.
Dalam kenyataannya semalam, MFA juga menggesa warga Singapura di Mesir segera mendaftarkan diri dengan MFA di laman web http://eregister.mfa.gov.sg/.
Menurut MFA, Kedutaan Singapura di Kahirah juga akan terus berhubungan rapat dengan warga Singapura di Mesir, khususnya para pelajar.
"Kami juga sedang bekerja rapat dengan Majlis Ugama Islam Singapura (Muis) bagi memberi bantuan kepada pelajar Singapura yang terjejas," kata MFA.
Presiden dan pemerintah Mesir telah menetapkan perintah berkurung antara 7 malam dengan 6 pagi (waktu Mesir) di 14 daerah selama sebulan mulai 14 Ogos.
Daerah yang dikenakan perintah berkurung itu adalah Kahirah, Giza, Iskandariah, Qalioubiya, Suez, Beheira, Fayyoum, Beni Suef, Minya, Assuit, Sohag, Ismailia, Sinai Utara dan Sinai Selatan.
Dengan keadaan di Mesir sekarang, MFA turut mengingatkan warga Singapura di Mesir agar mematuhi perintah berkurung itu serta tidak keluar rumah dan mengambil langkah berjaga-jaga. Ini termasuk memantau berita terkini, mengikut arahan pihak berkuasa dan mengelak ke tempat berlakunya kekecohan.
Jurucakap MFA berkata, Singapura amat prihatin terhadap keadaan di Mesir yang telah menyebabkan jumlah kematian dan kecederaan yang tinggi.
"Kami menggesa semua pihak agar mengawal diri dan menghentikan keganasan itu daripada berterusan.
"Ia lebih kritikal sekarang untuk semua pihak bekerjasama bagi mencari penyelesaian aman demi semua rakyat Mesir," kata jurucakap itu.

No comments:

Post a Comment

Busuk.com

Ciptaanku